9 d’abril de 2015

Tot és poder



La idea segons la qual “tot és poder”, que tant de ressò té dels anys seixanta ençà, no és ben bé original. En cert sentit és inherent a l’animisme, que segons alguns antropòlegs és una situació originària de l’espècie humana.
Tanmateix, pel que fa a l’Occident, la trobem en el judeocristianisme quan se’ns diu que tot poder emana de Déu (les conseqüències lògiques de la qual cosa condicionà la crema de Bruno) i també a Grècia, com quan Aristòtil diu que tot té potència. No obstant això, diferenciar –com Spinoza– entre potència i potestat ajuda a evitar molts d’embulls.

5 comentaris:

  1. Més que centrar-nos en la la possessió del poder, o en el seu exercici, caldria fer-ho respecte al poder com a "capacitat". En aquest sentit, es fa necessari centrar-se en el "consentiment" o "el sotmetiment voluntari". És a dir, quin són els mecanismes que s'asseguren la dominació.

    En aquest sentit, La Boétie (XVI) ja ens va posar al cas sobre això.

    Antoni Saragossa

    ResponElimina
  2. (correcció errates de l'anterior)

    Més que centrar-nos en la possessió del poder, o en el seu exercici, caldria fer-ho respecte al poder com a "capacitat". En aquest sentit, es fa necessari centrar-se en el "consentiment" o "el sotmetiment voluntari". És a dir, quin són els mecanismes que asseguren la dominació.

    En aquest sentit, La Boétie (XVI) ja ens va posar al cas sobre això.

    Antoni Saragossa

    ResponElimina
  3. Sense caure en el parany de confondre la "capacitat=poder" que tenim tu o jo, o fins i tot un col·lectiu qualssevol, en condicions de precariat, assalariats, nua vida, vulnerabilitat radical, etc. amb la que pot tenir un centre de decisions des del qual es té accés a les estadístiques en temps real i al control de moviments que té una població sencera i que, a més, disposa d'un seguit de mecanismes (de tipus econòmic, propagandístic, militar, etc.) que li permeten regular la població en qüestió sense que aquesta ni se n'adoni.

    Per posar una analogia: un botiguer pot fer negoci, i tant que si, però no pot -ni hauria de- competir amb una multinacional. Són nivells diferents. És clar que la propaganda i, per suposat, els credos tenen el seu propi mercat.

    Schumpeter ja avisava que no podem seguir pensant la política com ferrers del segle XVII, en al·lusió a les sectes protestants que engeguen el projecte de la democràcia que tant agradava als Tocqueville i companyia, incloent-hi, una mica més tard, a l'Al Capone i els Rockefeller... i, com no, a tots els utopistes d'ençà del XIX, que tant sovint li fan el joc als pitjors tirans.

    En fi, com suggeria un altre geni d'entreguerres: quan dos pensen igual possiblement és perquè algú està pensant per tots dos. I, si no pensessin, s'imposaria simplement el més brutal.

    Què vol dir, aleshores, consentir?

    Salutacions!

    ResponElimina
  4. Hola Joan!,

    El consentiment del qual em volia referir en l’anterior comentari és aquell que té a veure amb l’obediència voluntària sense “marcs coercitius”.

    Mitjançant l’engany i la distorsió s’elimina la capacitat de judici. Les persones, doncs, sotmeses al poder se les indueix a adquirir creences i formar desitjos, la conseqüència dels quals és el seu consentiment (Steven Lukes).

    Per tant, aquest consentiment està relacionat amb el poder entès com la “capacitat de” (i no pas l’”exercici de”)

    En darrer terme, considero que el consentiment no es pot entendre sense tenir en compte les coaccions “socials, culturals, econòmiques i psicològiques” sobre les eleccions individuals”. Això ens porta al “poder d’enganyar” (que no de “falsa consciència”)

    Tot i que som un individus autònoms, podem acceptar el poder o no impedir-lo sota marcs “no coercitius”: és increïble com es pot influir en el judici de les persones per a què consentin;

    ...“també la facultat de jutjar pot pertànyer jurídicament a un altre, en la justa mesura que una ànima pot ser enganyada per un altre; d’on es segueix que l’ànima és plenament autònoma en tant que pot fer ús rectament de la raó” (Spinoza, Tractat Polític, 280,11)

    Salutacions !!! Antoni

    ResponElimina
    Respostes
    1. El postulat que em sembla que hi ha en el teu raonament és què hi ha una mena d’esperit, una espècie de centre espiritual, que en darrer terme pot triar més enllà de les relacions existents, siguin de tipus físic o simbòlic. Dit d’una altra manera: postules la possibilitat de la indeterminació. Això és una herència del dualisme cristià que han fet seu Descartes, Leibniz, Kant, Husserl, entre d’altres, però que no hi és pas a Spinoza.

      Dubta de les traduccions d’Spinoza perquè no n’hi ha cap que sigui bona, entre d’altres coses perquè les nocions més importants del seu pensament (“imperium” i “commercium”) han estat traduïdes arbitràriament, especialment per part de Tierno Galván, Atilano Domínguez, Vidal Peña y Villaverde Rico.

      Spinoza deixa ben clar a totes les seves obres que només hi ha dos tipus d’individu: el que és causat per si mateix (natura naturans) i el que és causat per un altre (natura naturata). L’ésser humà com a gènere, així com qualsevol ésser humà singular, sempre és causat per un altre, és a dir, no és Deu, tot i que “l’home sigui un Déu per a l’home” (idea que només expressa a l’Ètica, que curiosament és on més explicita el determinisme, que només grollerament pot ésser confós amb el fatalisme “à la Laplace”).

      Què són els “marcs coercitius”? Policies armats? Un contracte laboral? Un televisor? Un mal de panxa? La nostra ideologia? El nostre metabolisme? La llei de la gravetat? Els nostres canals d’expressió? Millor dit: què no són “marcs coercitius”? En aquest punt és d’especial interès la tripartició de Johan Galtung sobre la violència: directa, estructural i cultural.

      En aquest link trobaràs desenvolupada la meva postura al respecte: http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:masterFilosofiaFilosofiaPractica-Jmorro/Documento.pdf

      Salutacions,
      Joan

      Elimina

El més llegit

Idees i Interessos Intel.ligibles

15..(Segle XVI) (2) 16..(Segle XVII) (3) 17..(Segle XVIII) (1) 18..(Segle XIX) (6) 19..(Segle XX) (3) 1960's (5) 1970's (1) 1980's (3) 1990's (2) 20..(Segle XXI) (1) ABRAMS Creighton (1) Abstencionisme (1) Absurd (2) Açores (6) ADORNO Theodor W. (1) ADZUBA Caddy (1) Africa (4) AGAMBEN Giorgio (1) Alemanya (6) ALEXANDRE EL GRAN (2) ALLENDE Salvador (1) ALTHUSSER Louis (1) Anarquisme (3) Animisme (1) Antiga Grècia (4) Antiga Roma (4) Antirracionalisme (4) ARISTÒTIL (13) ARON Raymond (2) Art (1) Asia (1) Assemblearisme (1) BACON Francis (1) BADIOU Alain (2) Balcans (1) BALIBAR Étienne (6) Barcelona (6) Barretinisme (1) BAUDELAIRE Charles (1) BAUMAN Zygmunt (1) BAUZÀ José Ramón (1) BECK Ulrich (1) BELL Daniel (2) BENJAMIN Walter (7) BENOIST Alain de (1) BERGMAN Ingmar (1) BERGOGLIO Jorge (1) BERLIN Isaiah (2) BILZERIAN Dan (1) Biologia (10) BISMARCK Otto von (1) Blaverisme (2) BRAGUE Rémi (1) Brasil (1) BRUNO Giordano (1) BRZEZINSKI Zbigniew (1) BUENO Gustavo (2) BUTLER Judith (2) CALDERÓN DE LA BARCA Pedro (1) CAMUS Albert (2) Canadà (2) Canyamel (1) Capitalisme (10) Carib (1) Caritat (1) CARR E. H. (5) CASALS Muriel (1) CASTORIADIS Cornelius (2) Catalanisme (7) Catalanofòbia (11) Catalunya (13) Catolicisme (1) Cercle de Viena (1) CÈSAR AUGUST (1) CHÁVEZ Hugo (1) CHOMSKY Noam (1) CHURCHILL Winston (1) CÍCERO (1) Ciència (21) Classes populars (3) Coaching (1) COHN-BENDIT Daniel (1) COLAU Ada (1) Colòmbia (1) Colonialisme (3) COMPANYS Lluís (1) COMTE Auguste (1) Comunisme (7) Coneixement (7) CONSTANT Benjamin (1) Constructivisme (5) COOPER Robert (1) COPÈRNIC Nicolau (1) Cosmopolitisme (3) Cristianisme (21) CRITCHLEY Simon (1) Croàcia (1) CROCE Benedetto (1) CRUYFF Johann (1) Cultura (7) DANTE (1) Darvinisme (1) DARWIN Charles (8) DASTON Lorraine (1) DAVIDSON Donald (1) Democràcia (14) Desastre (3) DESCARTES René (5) DI STÉFANO Alfredo (1) Dictadura (1) Dreta (6) DRUCKER Peter (1) Dualisme (2) EAGLETON Terry (4) Ebola (2) ECO Umberto (1) Ecologia (3) Economia (13) Edat Mitjana (2) EINSTEIN Albert (1) Enteniment (10) Epistemologia (3) Escepticisme (1) ESCOHOTADO Antonio (3) Escolàstica (4) Espanya (7) Espècie humana (20) Espectacle (4) Esport (4) Esquerra (25) Esquil (1) Etica (9) EUA (16) Europa (23) Eurovisió (1) Exit (7) Fabrisme (1) Falange (1) Fanatisme (1) FC Barcelona (1) Feixisme (11) FERNÁNDEZ DE LA MORA Gonzalo (1) FERRARIS Maurizio (4) FERRER I GUÀRDIA Francesc (1) Feudalisme (1) Ficció (5) Filosofia (32) Fonamentalisme (9) FORCADELL Carme (1) FORCADES Teresa (1) FOUCAULT Michel (1) França (1) FRANCO Franciso (1) FRANKFURT Harry G. (1) FREUD Sigmund (1) FUKUYAMA Francis (2) Futbol (5) GAL (1) GALILEU Galilei (2) GANDHI Mahatma (1) GIDDENS Anthony (1) Globalització (1) GOEBBLES Joseph (1) Gonellisme (2) GONZÁLEZ Felipe (1) GOYA Francisco (1) GRAMSCI Antonio (4) Grècia (1) GRILLO Beppe (1) Guerra (3) Guerra Civil Espanyola (1) Guerra Freda (7) HACKING Ian (1) HAMPSHIRE Stuart (1) HARDT Michael (1) HEGEL Friedrich Wilhem (4) HEIDEGGER Martin (4) HITLER Adolf (3) HOBBES Thomas (3) Holanda (3) Humanitats (1) HUNTINGTON Samuel (3) I Guerra Mundial (4) Idealisme (7) Identitat (4) Ideologia (8) IGLESIAS Pablo (5) II Guerra Mundial (2) Illes Balears (8) Il·lustració (2) Inconformisme (1) Indonèsia (1) Inemmendabilitat (3) Infern (5) Intel·lectual (9) Irak (2) Islam (4) Israel (3) Iugoslàvia (1) Jacobinisme (10) Japó (1) JESÚS DE NAZARET (1) Juancarlisme (3) Judaisme (3) Justícia (1) KAFKA Franz (1) KAGAN Robert (1) KANT Immanuel (10) KEYNES John M. (1) KHALIFA Mia (1) KUBRICK Stanley (1) LATOUR Bruno (1) LEIBNIZ Gottfried (3) Lerrouxisme (1) Liberalisme (15) Líbia (1) Llenguatge (6) Llibertat (4) LLULL Ramon (1) Lògica (1) LUKÁCS Gyorgy (1) Maccarthisme (1) MACIÀ Francesc (1) Madrid (2) Magaluf (3) Mallorca (7) Maniqueisme (3) MAQUIAVEL (5) MARCH Joan (1) MARINETTI Filippo T. (1) MARTORELL Joanot (1) MARX Karl (7) Marxisme (15) Masclisme (1) Matemàtica (1) Materialisme (11) MATURANA Humberto (1) McNAMARA Robert (2) Mediterrani (2) MERTON Robert K. (1) Mèxic (1) Mil·lenarisme (2) Misèria (1) Mitjans audiovisuals (14) Moda (1) Modernitat (20) MOISÈS (1) Monoteisme (2) Moral (2) Mort (2) MOUFFE Chantal (2) Música (1) MUSSOLINI Benito (2) Nació (3) Nacionalisme (2) Nacions Unides (1) NAPOLEON I (1) Naturalisme (2) Nazisme (1) NEGRI Antonio (2) NEWTON Isaac (2) NIETZSCHE Friedrich (2) Nihilisme (2) Noruega (2) Occident (18) Ontologia (3) Opinió (1) Orient Mitjà (1) ORTEGA Y GASSET José (1) OTAN (4) Pacifisme (1) País Valencià (6) Palestina (3) Palma (2) Parlament europeu (2) Pensament (3) Periodisme (2) PINOCHET Augusto (1) PIQUÉ Gerard (1) PLATÓ (6) Plurivers (1) Pobrisme (4) Podemos (7) Poder (6) POLANYI Karl (1) Política (30) POPPER Karl (1) Populisme (6) Por (5) Pornografia (4) Positivisme (2) Postmodernisme (12) Premi Príncep d'Astúries (1) Presocràtics (2) PRIGOGINE Ilya (1) Producció (1) Profecia (3) Progrés (3) Progressisme (1) Propaganda (8) PROUDHON Pierre-Joseph (1) Provocació (1) Psicoanàlisi (1) Psicologia (7) Psicologisme (3) PUNSET Eduard (1) QUINE Willard (1) Racionalisme (2) Racisme (6) Raimon (1) Raó (4) REAGAN Ronald (1) Real Madrid (1) Realisme polític (6) Realitat (14) Realitysme (2) Reflexió (8) Reforma (1) Regne Unit (2) Relativisme (5) Religió (8) Revolució Americana (1) Revolució Francesa (4) Revolució Industrial (5) RICOEUR Paul (1) Riquesa (1) Risc (2) Romanticisme (3) RONCALLI Angelo (1) RORTY Richard (1) RUSSELL Bertrand (1) Rússia (2) Sadisme (1) SAID Edward (1) SAPIR Jacques (1) SCHELLING Friedrich (1) SCHMITT Carl (5) SCHUMPETER Joseph (8) Selfie (1) SEN Amartya (1) Sèrbia (1) Sevilla (1) SHAKIRA (1) Sionisme (2) Sobirania (10) Sobrenaturalisme (8) Societat (7) Societat de la informació (4) Sociologia (2) Sofista (3) SPENCER Herbert (1) SPENGLER Oswald (1) SPINOZA Baruch (12) SPIVAK Gayatri (1) Statu quo (4) Subjecte (4) Subjectivitat (1) Supremacisme (2) TÀCIT (1) Tauromàquia (1) Tècnica (4) Tertulià (4) TERTUL·LIÀ (1) THATCHER Margaret (1) Tolerància (3) Torres Bessones (1) Tortura (1) TOURAINE Alain (1) TOYNBEE Arnold (1) Tragèdia (4) Treball (9) TUCÍDIDES (1) Turisme (2) Ucraïna (2) UNAMUNO Miguel (2) Universitat de Barcelona (2) URSS (4) Utopia (2) València (1) Valor (7) VARUFAKIS Yanis (1) VATTIMO Gianni (1) Veneçuela (1) Veritat (3) VIDELA J.R. (1) Violència (3) Voluntarisme (4) WEBER Max (3) WEHLER Hans-Ulrich (1) WILLIAMS Bernard (2) Wilsonisme (2) WOJTILA Karol (1) Xarxes socials (4) Xina (2) ZIZEK Slavoj (1) ZOLO Danilo (3)